Archiv novinek
listopad 2008
Essence 6 a F20 Predátor
Lipno - plachtíme do zámrazu :-D
říjen 2008
Essence 6 a Elsa 21
... a ještě pár videíček
říjen 2008
Jonas catamaran
Naše katamarány byly zařazeny do databází známého francouzského webu Nauticaltrek.
Například Essence 6: www.nauticaltrek.com.
říjen 2008
Essence 6 a Elsa 21
Závěr kata sezóny na Lipně.
Děkujeme Neptunovi a všem příznivcům za přízeň :-))
září 2008
Essence 6
Prototyp E 6 Classic vs. prototyp Minitransat 6,5 = jednotrup je pomalá bečka :-))
Dovolujeme si upozornit, že poslední letošní možnost vyzkoušet E 6 Para, E 6 Classic a E 21 bude o víkendu 4-5.10. na Lipně.
září 2008
ESSENCE 6 Classic, ESSENCE 6 Para, ELSA 21
Pár obrázků z Lipna.
srpen 2008
ESSENCE 6 Classic
E6 Classic Nr.2 spuštěna na vodu na Lipně.
červenec 2008
ESSENCE 6 Para
E6 Para - Lipno
krátké video
zde
červen 2008
ESSENCE 6 Para
Loňský první prototyp E 6 Para slouží na Lipně jako pokusný králík. S kompletním vybavením a pěti lidmi na palubě 16 uzlů.
červen 2008
ELSA 21
Spuštění na vodu nové lodě - překližková klasika Elsa 21. Na pláži, bez jeřábu, za dvě hodiny se plachtí.
duben 2008
ESSENCE 6 Classic
Další katamarán na vodě! Tentokrát ve verzi Classic.
březen 2008
ESSENCE 7 PP
Plastové plováky jako základ pro pracovní motorový katamarán.
únor 2008
ESSENCE 7 PP
Plastové plováky jako základ pro plachetní katamarán.
leden 2008
Essence 7 Canal
Prototyp nového modelu - motorový katamarán na řeky a plavební kanály, PP plováky, délka 6,99 m, šířka 4 m, plováky lze použít jako základ jen s pracovní plošinou nebo s různými nástavbami.
listopad 2007
ESSENCE 6 Classic
Dokončit takeláž a na vodu - ještě letos!!!
více fotografií
září 2007
ESSENCE 6 Para DALŠÍ NA VODĚ!!!
Prototyp E 6 Para č.2 spuštěn na vodu na Neziderském jezeře. Při první
testovací plavbě na mělké vodě dosahoval katamarán hladce rychlostí kolem
15 uzlů.
více fotografií
video zde
srpen 2007
ESSENCE 6 Para KONEČNĚ!!!
První prototyp E 6 Para Compotech teamu spuštěn na vodu na Lipně. Den poté
odvezen do Itálie, kde se více než měsíc plavil v okolí Elby střídán
rodinnými posádkami našich karbonových kolegů.
více fotografií
květen 2007
ESSENCE 6
Epoxidové profesionální formy pro výrobu katamaránů E 6 Para i Classic začínají produkovat první plováky.
duben 2007
ESSENCE 10
Krásné nové stěžně pro E 10 a E 35, délka 13,5m, profil 350 x 150 mm, hmotnost 85 kg, konstrukce z překližky, latí, biaxiálního skla, pěny a epoxy ovinutá uhlíkovými vlákny naší partnerskou firmou Compotech.
březen 2007
ESSENCE 10
Sestavení katamaránu.
únor 2007
ESSENCE 6 para
Paňáci na palubě pro Vaši lepší představu o rozměrech nového katamaránu.
leden 2007
ESSENCE 6
nový katamarán dostává tvar - vyfrézovaný model plováku 1:1
listopad 2006
ESSENCE 6 classic
3D model ESSENCE 6 classic
listopad 2006
ESSENCE 6
3D model nové ESSENCE 6
říjen 2006
ESSENCE 10
Nakládání a vykládání 10,5m námořního katamaránu bez jeřábu. Jeden plovák
za 10 minut ve dvou lidech.
červenec 2006
Essence 10
První dva katamarány Essence 10 budou vybaveny velkými natáčecími
křídlovými stěžni, tzv."wing mast". Natáčecí stěžeň aerodynamického profilu
má oproti pevnému klasickému stěžni řadu výhod: výrazně zlepšuje tvar
náběžné hrany a obtékání hlavní plachty, čímž značně zvyšuje její
účinnost, v bouři nahrazuje bouřkové oplachtění a dá se na holý stěžeň
plout i v jiných kurzech než po větru a možností jeho natočení proti větru
výrazně usnadňuje refování hlavní plachty.
Naše stěžně budou spojeny ze dvou dílů. Základním materiálem je překližka,
latě, biaxiální sklo, pěna a epoxid. Vrchní vrstvu budou tvořit vinutá
karbobonová vlákna. Výsledný kompozit je kompromisním řešením mezi
profilem z hliníkové slitiny a masivním karbonem: stěžeň je výrazně lehčí
a pevnější než hliník a na druhou stranu ne tolik nákladný jako masivní
karbon. Jedinou nevýhodou je pracnost jeho stavby, která však jistě bude
odměněna vynikajícím výkonem celého oplachtění.
|
|
|
|
|
červenec 2006
REKORD PŘES ATLANTIK KATAMARÁNU ORANGE 2
Bruno Peyron s jedenácti členy posádky, současný držitel rekordu v obeplutí Země, se opět na katamaránu Orange 2 zapsal do historických tabulek. Překonal rekord v přeplutí Atlantiku východním směrem, který dosud držel Steve Fosset na katamaránu Playstation. Z New Yorku k mysu Lizard doletěl za neuvěřitelné
4 dny, 8 hodin, 23 minut a 53 sekund!!! Tento šílený čas mohl být ještě kratší, neboť nárazem na plovoucí předmět přišel kat v závěru plavby o levé kormidlo a musel zpomalit na 25-29 uzlů. Během transatu překonal dvakrát také svůj vlastní světový rekord v upluté vzdálenosti za 24 hodin, který teď je ďábelských
766 námořních mil!!!
Opět se potvrdila úspěšnost jednoduché koncepce katamaránu: dva dlouhé štíhlé plováky spojené třemi příčnými nosníky a vysoký natáčecí stěžeň - velmi rychlá a díky své jednoduchosti naprosto spolehlivá loď.
Více zde.
květen 2006
Essence 6
Nejmenší a nejnovější z našich katů bude dle přání vybavena dvěma typy oplachtění: buď klasickým s vysokou celospírovou hlavní plachtou, natáčecím stěžněm a křižovací kosatkou, nebo moderním a jednoduchým paralelním oplachtěním s volně stojícími vetknutými karbonovými stěžni. Stavba prvních tří kusů se pomalu rozběhne v červenci.
květen 2006
Nové modifiakce ELSA 21
Nové modifikace YACHT, TREK a BEACH
duben 2006
Světový rekord v upluté vzdálenosti za 24 hodin
Revoluční katamarán Mediatis-Region Aquitane zlepšil světový rekord v upluté vzdálenosti za 24 hodin ve třídě do 60 stop. Unikátní kat s paralelním oplachtěním se loni při podobném pokusu převrátil, nyní však všem vytřel zrak výrazným překonáním starého rekordu Laurenta Bourgnona na trimaránu Primagaz z roku 1994, který činil 540 nm.
Oficiální záznam WSSR Council:
Record: Greatest distance sailed in 24 hours - up to 60 foot
Yacht: "Mediatis-Region Aquitane". Catamaran
Name: Yves Parlier and 5 crew
Dates: 9th/10th April 2006
Start time and position: 44 31.86'N; 1 29.28'W at 13.01 on 9/04/06
Finish time and position: 45 51.06'N; 15 31.20'W at 13.01 on the10/04/06
Distance sailed: 597.808 nm. rounded to 597.81nm.
Average speed: 24.91 kts
duben 2006
Essence 10
Essence 10 vyjmutí z formy, vyřezání vchodu, oken a luken.
|
|
|
|
|
duben 2006
Essence 10 WOOD
Zahájena stavba prototypu Essence 10 Wood. E 10 W je adaptace E 10 pro stavbu z překližky pro ty, kteří mají zvláštní vztah ke dřevu nebo pro tradicionalisty bránící se moderním materiálům a technologiím. Celkový koncept je stejný jako u původní E 10, tvar je však zjednodušen pro snadnější stavbu. Kostru tvoří tradičně překližková žebra a přes ně ohnuté podélné latě. Dno je oblé, lepené z pásů a tím nejpracnější, boky a paluby jsou z plochých panelů ohýbaných max. ve dvou směrech pro usnadnění a zrychlení stavby.
|
|
|
|
|
únor 2006
Yachting revue
V březnovém čísle nejlepšího českého lodního časopisu YACHTING REVUE vyjde Jonášův článek o současných technických trendech v projektování a stavbě námořních katamaránů. Zde původní nezkrácená verze článku, obrázky si prohlídnete v časopisu, až si ho koupíte :)
TRENDY V KONSTRUKCI NÁMOŘNÍCH KATAMARÁNŮ
Nové nápady a technologie se vždy nejprve zkoušejí na závodních speciálech, na autech, sportovních letadlech, lyžích atd. Stejně je tomu i u plachetnic, proto se nejdřív podívejme na technické novinky závodních katamaránů a potom co z nich bylo použito na katech turistických.
Závodní katamarány
obři
Nejrychlejší námořní plachetní lodí, jakou byl člověk zatím schopen vymyslet a vyrobit je katamarán... celý článek
leden 2006
Stěžeň pro Essenci 10
Vývojové vzorky dřevokarbonového natáčecího stěžně.
|
|
|
|
listopad 2005
Essence 6
Dovolujeme si představit koncept nového modelu našich katamaránů. Podle zájmu a ostatních okolností bude stavba prototypu zahájena na jaře 2006. Plováky budou vyrobeny z laminátového sendviče v negativních formách. Bude možno koupit jak kompletní loď, tak polotovar v různém stádiu dokončení, například samotné spojené prázdné skořepiny plováků pouze s vlepenými strukturními žebry. Vzhledem k malým rozměrům a stavebním metodám (ruční laminace do nega formy) bude cena polotovarů i kompletních lodí v turistických verzích velice lidová.
|
|
listopad 2005
Výstava Boat Brno
Několik fotografií z výstavy.
|
|
|
|
|
říjen 2005
Boat Brno
Vážení příznivci dvou trupů s plachtami,
dovolujeme si Vás pozvat na největší středoevropskou výstavu lodí a vodních sportů Boat Brno 2005.
Kromě modelu právě realizované Essence 10 bude představen model nového prototypu Essence 6.
Přijďte dát řeč nad katamarány k našemu stánku č. 29 do pavilónu Z na brněnském výstavišti
10. - 13. 11. 2005 od 10 do 18 hodin.
Žádejte od nás firemní pozvánky, jež Vám budou u pokladen zdarma vyměněny za vstupenky.
Na Vaší návštěvu se těší Jonáš.
|
říjen 2005
Essence 10
Převoz vytmeleného plováku.
|
|
|
|
|
srpen 2005
Elsa 28
Trup bez paluby. Sedmý katamarán typu E28
|
|
|
|
červenec 2005
Elsa 41
Laminace dna a boků.
|
|
|
|
|
červen 2005
Rozhovor Dana Vodičky s Jonášem
(vyšel v Yachting Revue č.6/2005)
Zde původní nezkrácená verze:
Yachting Revue - rozhovor s Jonášem
květen 2005
Elsa 21
Sestavení. Plováky před položením palub.
|
|
|
|
duben 2005
Essence 9
Novinkou mezi našimi katamarány se pravděpodobně stane zkrácená verze Essence 10.
E 9 je projektována pro charterové využití v teplých mořích, svou velikostí a koncepcí vyplňuje mezeru v současné nabídce pronajímaných katamaránů. E 9 je něco mezi plážovým katem a plovoucím apartmá od 11m výše. Konstrukce zajišťuje vysokou rychlost a velmi snadnou ovladatelnost a zároveň základní komfort pro čtyřčlennou posádku po dobu jednoho až dvou týdnů. Základními rysy uspořádání interiéru jsou dvě dvojkóje o rozměrech 145x210 cm, v každém trupu jedna, a dvě toalety s umyvadlem a sprchou, opět v každém trupu jedna. Dále standardní kuchyně v jednom plováku a navigační stůl ve druhém. Stojná výška 190 cm v celém plováku je samozřejmostí. Toto uspořádání zajišťuje naprosté soukromí pro dva mladé páry nebo rodinu s dětmi. Centrální kokpit je otevřený s velkým stolem uprostřed, kolem kterého si pohodlně sedne 8 dospělých, v případě deště nebo silného slunce se zakryje zatahovací střechou, čímž vznikne obrovský salón s panoramatickým výhledem.
První skicy Essece 9:
|
|
|
|
duben 2005
Katamarán DOHA 2006 vyhrál závod kolem světa
V sobotu 9.dubna v 8h ráno GMT proplul katamarán DOHA 2006 cílovou a zároveň startovní čarou závodu Oryx Quest. Vynikající čas vítěze: 62 dní, 21 hodin, 1 minuta a 22 sekund.
Trasa vedla z Kataru do Kataru kolem planety po směru rotace, tzn. od západu na východ ve směru převládajících větrů, jižně od Austrálie, Ameriky a Afriky. Závodu se zúčastnily 4 lodě: katamarány DOHA 2006, CHEYENNE a DAEDALUS a trimarán GERONIMO. Právě trimarán GERONIMO odstoupil ze závodu jako první kvůli prasklému příčnému nosníku, což se stalo ještě v Indickém oceáně, nakonec bezpečně zakotvil v Austrálii. Paradoxní na tom je, že v současné době jsou trimarány považovány za pevnější a bezpečnější. Druhým odstupujícím se stal CHEYENNE, který v jižním Atlantiku přišel o stěžeň a zakotvil v Argentině. Také u tohoto případu je zajímavé, že stěžeň nebyl natáčecí, což je považováno za pevnější a spolehlivější řešení.
V závodě dosud pokračuje starý katamarán DAEDALUS s ostříleným kapitánem Tonym Bullimorem, který, když Neptun dá, dopluje do cíle v nejbližších dnech.
Kapitán Brian Thompson dovedl k vítězství kvalitní vyzkoušenou loď: DOHA 2006 ještě pod jménem CLUB MED vyhrála v roce 2001 slavný závod kolem planety The Race v tehdy rekordním čase 62 dní.
Parametry katamaránu:
LOA 33,5 m
BOA 17,5 m
plocha plachet - proti větru 520 m2
- po větru 950 m2,
konstrukce sendvič karbon - voština nomex - karbon
Více na www.oryxquest.com - rovněž zdroj obrázků.
|
|
|
|
|
březen 2005
KOLEM SVĚTA ZA 50 DNÍ !
Ve středu 16.3. 2005 ráno v 02:23 GMT proťal katamarán Orange II cílovou a zároveň startovní čáru u ostrova Ushant v Bretani. Plavba kolem světa mu trvala jenom neuvěřitelných 50 dní 16 hodin 20 minut a 4 sekundy! Kapitán Bruno Peyron a 13 mužů jeho posádky se tak stali čerstvými držiteli Trofeje Julese Verna. Katamarán Orange II je tak nejrychlejší oceánskou plachetnicí všech dob, průměrná rychlost na celé trase kolem planety byla famózních 22,2 uzle, nejvyšší rychlost přes 40 uzlů a největší vzdálenost uplutá za 24 hodin je rekordních 706 NM! Francouzský katamarán je nejmladším a tedy nejmodernějším z rodiny maxijachet stavěných pro lámání rekordů a pro nejtěžší a nejrychlejší oceánské závody jako např. The Race nebo současně probíhající Oryx Quest.
Základní rozměry katamaránu:
LOA: 36,8 m
BOA: 18 m
výška stěžně nad WL: 49 m
plocha plachet: - proti větru 800 m2
- po větru 1100 m2
Obrovský rychlostní potenciál katamaránu Orange II je dán nejenom impozantními rozměry, hi-tech materiály a technologiemi (základní materiál trupů je sendvič prepreg carbon-voština nomex-prepreg carbon), ale i osvědčenou a k dokonalosti dovedenou koncepcí jednoduchého katamaránu připomínající olympijskou třídu Tornádo. Jinak řečeno, lepší konstrukci rychlé plachetnice, než jsou dva štíhlé plováky spojené třemi nosníky se stěžněm uprostřed, dosud nikdo nevymyslel.
Více na www.maxicatamaran-orange.com - rovněž zdroj obrázků.
|
|
|
|
|
leden 2005
essence 10
zkompletování trupu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
prosinec 2004
elsa 28
nová verze ELSA 28 "FACE LIFT"
Stará osvědčená E 28 jde s dobou. Jak jméno nového modelu napovídá, jedná se o úpravu vnějšího vzhledu, konstrukce zůstává stejná, tj. žebra, latě, překližková obšívka, sklolaminát. Ale to není zdaleka všechno, inovace se týkají i změn uspořádání vedoucí k větší praktičnosti a bezpečnosti plavby.
Hlavní inovace:
1. hlavní nosník posunut vzad = lepší předozadní stabilita
2. hlavní nosník objemnější a širší = větší tuhost lodě a manipulační plocha u paty stěžně
3. zadní nosník - hliníková roura o velkém průměru = vetší tuhost a nízká váha
4. zlepšení ergonomie stanoviště kormidelníka - kormidelní páka přesně u ruky, všechna lana
svedena přes baterii stoperů na jednu vinšnu na každém trupu - plně "singlehanded"
5. nový tvar ploutví, hlubší ponor = lepší stoupavost a kurzová stabilita
6. plná stojná výška, lepší uspořádání interiéru = průchozí trupy
7. povrchová úprava topcoaty místo tmelů a barev = rovný hladký a tvrdý povrch celé lodě
Základní myšlenka dvou možností bez i s centrální kajutou (bridgedeck) samozřejmě zůstává.
|
listopad 2004
essence 10
Obrázky z výstavy Boat Brno 2004
Model Essence 10 v měřítku 1:5
|
|
|
|
|
|
|
listopad 2004
JONAS CATAMARAN
na největší lodní výstavě ve střední Evropě
11.-14.11. 2004 nás můžete navštívit na veletrhu Boat v Brně na výstavišti
v pavilonu Z, stánek 69.
Na všechny katapříznivce se těší Jonáš.
říjen 2004
essence 10
sestavení trupu, usazení žeber
|
|
|
|
|
|
|
říjen 2004
elsa 28
laminace trupů
|
|
|
září 2004
elsa 28
Elsa 28 "Kareta" na plavbě po Jadranu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
září 2004
elsa 28
Elsa 28 "Ketty" na plavbě po Jadranu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
srpen 2004
elsa 21
Elsa 21 "Scarabeus" poprvé spuštěna na vodu na Slezské Hartě
|
|
|
|
|
|
srpen 2004
essence 10
vyjmutí levého boku z formy
|
|
|
|
|
srpen 2004
elsa 28
sestavení katamaránu před laminací
|
|
|
|
|
červenec 2004
essence 10
laminování vnitřní strany sendviče
|
|
|
|
červenec 2004
elsa 28
dokončena obšívka levého trupu, pravý trup bez paluby.
|
|
|
|
|
červen 2004
essence 10
jádro sendviče, herex, ve formě
|
|
|
|
červen 2004
Elsa 42
kostra levého plováku před dokončením
|
|
|
|
květen 2004
essence 10
forma
květen 2004
katastodola
skladiště některých našich katamaránů před sezónou: Elsa 28, polotovar Elsy 21, Tornádo, použitá forma Eome 35 a plážové katavozítko.
|
|
|
|
duben 2004
Katamarán nejrychleji kolem planety
Steve Fossett s dvanácti muži na palubě katamaránu Cheyenne obkroužil naši modrou planetu za neuvěřitelných 58 dní a devět a půl hodiny!
Za plavbu kolem světa se považuje trasa z Evropy do Evropy bez použití umělých vodních cest. Startovní a zároveň cílovou čárou je pomyslná spojnice majáku Créac´h na ostrově Ouessant v Bretani a mysu Lizard point v jihozápadní Anglii, odtud se plachtí Atlantikem k jihu, kolem jižního cípu Afriky, jižním Indickým oceánem, jižním Pacifikem a kolem mysu Horn zpět k severu celým Atlantikem do Evropy.
Uplout pouze pod plachtami tak obrovskou vzdálenost v tak proklatě krátkém čase lze pouze na ďábelsky rychlé a spolehlivé lodi a to znamená jedině na KATAMARÁNU! Ani gigantický trimarán Geronimo Oliviera de Kersausona katamaránu nestačil a doplul do cíle "až" za 63 dní a čtrnáct hodin.
více na www.fossettchallenge.com
duben 2004
essence 10
model 1:5
leden 2004
essence 10
rychlost - přes 20 uzlů
komfort - obří paluba, 4 kajuty
moderna - koncepce, konstrukce, estetika
transport - šířka 2,55m, celková váha do 2,5 t
více...
listopad 2003
pozor na nepodařené plagiáty!
V nedávné době se na českém lodním trhu objevila nabídka oplachtěné a omotorované šatní skříně postavené na dvou plovácích! Tvar plováků ne náhodou připomíná naší Elsu 28, ostatní části tohoto hybridu však nejsou slučitelné se životem opravdické námořní plachetnice, čímž se zásadně liší od našich lodí.
více ...